본문 바로가기

교수 상세보기

이우걸 교수 이미지
이우걸 교수
  • 전공 교육심리
  • 연락처 043-230-3614
  • 이메일 woogul@knue.ac.kr

경력

  • 2022.01.01 ~ 현재 : Learning and Instruction , 편집위원
  • 2020.10.02 ~ 현재 : Center for Self-Determination Theory , Section Editor, https://selfdeterminationtheory.org/topics/application-neuro-biological/
  • 2020.01.01 ~ 2021.12.31 : 교육심리연구 , 부편집위원장
  • 2013.08.05 ~ 현재 : Motivation and Emotion , 편집위원

학력

  • 2011.12. : University of Iowa , 박사 (미국)
  • 2007.02. : 고려대학교 , 석사 (대한민국)
  • 2005.02. : 고려대학교 , 학사 (대한민국)

연구

  • 교육심리 신경교육학

논문

  • 2024.06.30 : 초등학생의 국어, 영어, 수학 교과에 대한 과제가치 잠재프로파일 분석 (교육심리연구)
  • 2024.05.31 : How people find better lifegoals: The goal breakthrough model and its neuroscientific underpinnings (Social and Personality Psychology Compass)
  • 2024.02.28 : 학생이 지각한 교사피드백과 자기효능감, 학업성취 간의 종단적 관련성: 전체 피드백과 개별 피드백의 차이를 중심으로 (교육방법연구)
  • 2024.02.28 : 수동지연 및 능동지연과 관련 변인의 관계에 관한 메타분석 (한국교육논총)
  • 2024.01.31 : 기본심리욕구 충족, 수업참여, 학업성취의 종단관계: 행동적, 인지적, 정서적, 주도적 참여에 따른 차이 (교원교육)
  • 2023.06.30 : 부모 성취압력과 자녀의 성취목표에 대한 메타분석 (교육심리연구)
  • 2023.05.31 : 초등학생의 기본심리욕구 충족 변화 유형화 및 잠재계층별 학습양상 차이 (교원교육)
  • 2022.09.30 : 예비교사의 교직 기대와 가치, 비용 인식에 기초한 교직동기 잠재프로파일 분석 (교육심리연구)
  • 2022.08.31 : 청소년의 내재목표 잠재프로파일에 따른 학업적, 사회적, 심리적 적응 차이 (교육방법연구)
  • 2022.06.30 : 코로나-19로 인한 온라인 수업 중 초등학생 기본심리욕구 충족 변화에 따른 유형화: 다차원성장혼합모형의 적용 (교육심리연구)
  • 2022.02.28 : 부모 자율성지지와 구조제공의 상호작용이 중학생의 내적통제신념, 삶의 만족도, 자아존중감에 미치는 영향 (교육방법연구)
  • 2021.06.30 : 초등학생의 학업적 자기조절 전략 사용 잠재프로파일분석: 자율동기의 예측력과 학업에 대한 영향력 검증 (교육심리연구)
  • 2021.06.30 : 학생이 지각한 부모 성취압력과 자녀의 학업성취, 시험불안, 스트레스 및 자아존중감의 관계에 대한 메타분석 (교육심리연구)
  • 2021.02.08 : Influence of early adolescents’ mastery goals on inter- and intra-individual relationships between metacognitive monitoring and academic outcomes (The Journal of Early Adolescence)
  • 2020.10.16 : Remembering pleasure and personal meaning from episodes of intrinsic motivation: an fMRI study (Motivation and Emotion)
  • 2020.02.28 : 초등학생의 수업 참여와 성취 정서에 대한 교사 판단의 정확성 (교육방법연구)
  • 2020.02.17 : Brain gray matter correlates of general psychological need satisfaction: a voxel‑based morphometry study (Motivation and Emotion)
  • 2019.02.01 : A neuroscientific perspective on basic psychological needs (Journal of Personality)
  • 2017.12. : 청소년의 진로결정과 스트레스에 있어 부모의 양육태도와 청소년의 동기가 미치는 영향 (한국교육학연구)
  • 2017.06. : 자기조절전략으로서의 실행의도 형성이 청소년의 과제 수행에 미치는 영향 (교육심리연구)
  • 2017.06. : Identifying the neural substrates of intrinsic motivation during task performanc (Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience)
  • 2014.09. : Effects of achievement goals on challenge seeking and feedback processing: behav (PLOS ONE)
  • 2014.05. : Students’ classroom engagement produces longitudinal changes in classroom motiva (Journal of Educational Psychology)
  • 2014.04. : Testing interest and self-efficacy as predictors of academic self-regulation and (Contemporary Educational Psychology)
  • 2013.06. : Self-determined, but not non-self-determined, motivation predicts activations in (Social Cognitive and Affective Neuroscience)
  • 2012.10. : Teachers’ estimates of their students’ motivation and engagement: being in synch (Educational Psychology)
  • 2012.05. : Neural differences between intrinsic reasons for doing versus extrinsic reasons (Neuroscience Research)

저서/전시

  • 2023.04.26 : Neuropsychological research in self-determination theory. In R. Ryan (Ed.), Oxford handbook of self-determination theory (Chap. 12, pp. 258-271) (Oxford University Press)
  • 2019.09.12 : Motivational neuroscience. In R. Ryan (Ed.), Oxford handbook of human motivation (2nd ed; Chap. 20, pp. 355-372) (Oxford University Press)
  • 2019.08.30 : 교육학개론 (박영스토리)
  • 2018.01.25 : 동기와 정서의 이해 (박학사)
  • 2017.01.02 : Insular cortex activity as the neural base of intrinsic motivation. In S. Kim, J. Reeve, & M. Bong (Eds.), Advances in motivation and achievement: Vol. 19. (pp. 127-148) (Emerald Press)
  • 2016.03. : Neuroscientific contributions to motivation in education. In K. R. Wentzel & D. Miele (Eds.), Handbook of motivation at school (2nd ed; Chap. 21, pp. 424-439) (Routledge)
  • 2015.05. : Interest as emotion, as affect, and as schema. In K. A. Renninger, M. Nieswandt, & S. Hidi (Eds.), Interest in Mathematics and Science Learning (Chap. 5, pp. 79-92) (American Educational Research Association)
  • 2012.01. : Neuroscience and human motivation. In R. Ryan (Ed.), Oxford handbook of human motivation (Chap. 21, pp. 365-380) (Oxford University Press)