본문 바로가기

교수 상세보기

강남화 교수 이미지
강남화 교수
  • 전공
  • 연락처 043-230-3745
  • 이메일 nama.kang@knue.ac.kr

경력

  • 2005.08. ~ 2012.01. : Oregon State University , 부교수
  • 2002.08. ~ 2005.08. : University of Nevada, Las Vegas , 조교수
  • 1994.03. ~ 1998.08. : 서울 신반포 중학교 , 교사
  • 1992.03. ~ 1994.02. : 서울 성수여자 중학교 , 교사

학력

  • 2002.08. : University of Georgia , Ph. D (USA)
  • 1998.02. : 서울대학교 , 박사수료 (대한민국)
  • 1996.02. : 서울대학교 , 석사 (대한민국)
  • 1992.02. : 서울대학교 , 학사 (대한민국)

연구

  • 교사의 인식론, 학습에 대한 신념과 교수활동의 관계
  • 현장연구를 통한 교사의 전문성 개발
  • 교사의 과학탐구에 대한 신념과 교수활동의 관계
  • 교사의 신념과 교수활동의 관계

논문

  • 2022.12.30 : Identifying Students at Risk in Learning Science: Diagnostic Assessment in Physical Science for Primary and Lower Secondary School Grades (Asia-Pacific Science Education)
  • 2016.06. : 우리나라 2015 과학 교육과정 성취기준과 미국 차세대 과학표준(NGSS) 수행기대의 물리 영역 비교 분석 (새물리)
  • 2016.06. : 무한길이 솔레노이드 이상화에 대한 물리 교사와 고등학생들의 인식 (새물리)
  • 2016.05. : 고등학교 물리와 대학 일반 물리 교재에서 솔레노이드의 무한길이 이상화를 다루는 방식과 교육적 함의 (새물리)
  • 2016.03. : Teacher quality in upper secondary science education: South Korea (Palgrave)
  • 2015.02. : 예비 과학 교사의 과학, 과학 학습, 과학 교수에 대한 인식론적 신념: 인식론적 신념의 맥락 의존성 (과학교육학회지)
  • 2014.01. : The structure of scientific arguments by secondary science teachers: Comparison (International Journal of Science Education)
  • 2013.02. : 2009 개정 과학교육과정에 따른 고등학교 물리 교과서 탐구활동 분석 (한국과학교육학회지)
  • 2012.12. : The Structure of Scientific Arguments by Secondary Science Teachers: Comparison (International Journal of Science Education)
  • 2012.03. : Inquiry Learning of High School Students through a Problem-based Environmental H (School Science and Mathematics)
  • 2011.04. : 과학탐구지도에 대한 초등교사의 인식 (초등과학교육)
  • 2010.01. : South Korean and US secondary science teachers conceptions of creativity and tea (International Journal of Science and Mathematics E)
  • 2008.06. : Understanding teachers’ conceptions of classroom inquiry with a teaching scenari (Journal of Science Teacher Education)
  • 과학 교과서에 제시된 과학실천의 빈도와 수준 (한국과학교육학회지)